Tak, dokładnie tak. Na pewno większość z Was zareagowała śmiechem na ten widok. "Wielkie jednostki rodem z bajki dla dzieci na pół ekranu? Bohater schowany w namiocie? Co to ma być?!" A no właśnie. Ośmielam się stwierdzić, że właśnie te "detale" stanowią nieodparty urok HoMM I.
Jak nie trudno się domyslić -
nasze wojska są po lewej stronie a przeciwnik po prawej. W tej sytuacji naszym zadaniem jest pokonanie fioletowego Smoczka.
Na namiocie bohatera widnieje sztandar, na którym znajduje się literka oznajmiająca klasę bohatera z jakim mamy do czynienia (w naszym przypadku jest to
literka B, ponieważ gramy
Barbarzyńcą. Niestety, Trolle ją zasłaniają). Klikając na ten namiot, przejdziemy do opcji naszego bohatera:
Widzimy tutaj jego statystyki i dostępne opcje:
rzucanie zaklęć, ucieczkę, kapitulację i przycisk anulowania ekranu herosa. Gdy wybierzemy rzucanie zaklęć, naszym oczom ukaże się
Księga Zaklęć:
Oczywistą sprawą jest, że gdy na ekranie walki klikniemy prawym klawiszem na naszą bądź wrogą jednostkę, zobaczymy jej statystyki:
Dość denerwującą rzeczą jest to, że
nie widzimy tu PŻ, które jednostce jeszcze pozostały po otrzymaniu obrażeń. Ponoć istnieje jakaś modyfikacja do HoMM I, która dodaje tą opcję.
Po rozegraniu walki wyświetli się nam
ekran z podsumowaniem potyczki (zobaczymy wiwatujące na naszą cześć wojska - za każdym razem te same):
Gdy gra przeniesie nas z powrotem na Mapę Przygody, możliwe będzie,
że nasz bohater awansuje na kolejny poziom:
Tak jak był już wspomniane wcześniej -
herosi rozwijają tylko swoje współczynniki!
- Ekonomia i ogólna strategia
Jeśli chodzi o ekonomię w HoMM I nie jest ona zbyt skomplikowana - należy jak najszybciej zdobywać surowce, aby móc rekrutować coraz to nowsze jednostki i rozbudowywać swoje miasta. Pamiętajmy, że tylko to zapewni nam przewagę nad wrogiem. Im większą liczbę kopalni mamy w początkowej fazie gry, tym szybciej się rozwiniemy. Nie trzeba chyba wspominać o systematycznym odcinaniu przeciwnika od zasobów.
Co do rozbudowy miast - każde z nich posiada swoje unikatowe drzewko technologiczne, co przedstawiają poniższe schematy:
Na koniec poradnika podzielę się z Wami paroma
ciekawostkami, które zauważyłam:
- W HoMM I nie występuje Targowisko - nie mamy możliwości wymiany surowców,
- Na ekranie walki jednostki zachowują się nieco dziwnie i śmiesznie zarazem - gdy każemy im wrócić, nie odwracają się we wskazanym kierunku lecz...lecą/idą do tyłu tak samo, jakby podążały do przodu. Przypomina to nieco słynny moonwalk Michel'a Jackson'a,
- Rozgrywając pojedynczy scenariusz, nie mamy opcji wyboru frakcji, którą chcemy grać. Jest to tylko możliwe w przypadku rozegrania kampanii,
- Także w przypadku rozgrywania pojedynczej misji mamy do wyboru opcję "Król Wzgórza" - polega ona na tym, że gracze komputerowi zawierają ze sobą sojusz i walczą razem przeciwko nam. Poziom trudności mapy wzrasta o 10%,
- W trakcie ustalania opcji gry standardowej możemy ustalić poziom trudności dla każdego z wrogów,
- Każda z jednostek ginie zależnie od rodzaju ataku - gdy od walki wręcz, bruzgają krwią; gdy od zionięcia Smoka czy wzroku Gargulca, to umierają w płomieniach. Podobny efekt ma miejsce od ataku Druida z tym, że płomień jest czerwony a we wcześniejszych przypadkach niebieski.
Opracowała: Laxx