Horn of the Abyss to dodatek do Heroes of Might and Magic III stworzony przez rosyjskich fanów skupionych w 21-osobowym zespole funkcjonującym pod nazwąHotA Crew. Jest to jeden z dwóch obok Wake of Gods największych przedsięwzięć fandomu serii w historii. W przeciwieństwie do WOG'a, HotA nie jest modem, ale dodatkiem - wprowadza zupełnie nowe elementy, a nie modyfikuje istniejących (z pewnymi małymi wyjątkami). Do najważniejszych nowości należą:
- nowe menu, ekrany ładowania, filmy przerywnikowe, ścieżka dźwiękowa oraz obiekty na mapie
Dodatek przypomina oryginalne dzieła 3DO, jak Armageddon's Blade , czy Shadow of Death. Nie znajdziemy tu wyciągniętych z google grafik, wszystkie nowe elementy zostały zaprojektowane, a potem naszkicowane i wykonane przez moderów. Profesjonalizm dzieła Rosjan jest jego największą zaletą. Do zainstalowania "Rogu otchłani" wymagany jest dodatek Shadow of Death. Obecnie dostępna jest tylko jedna wersja językowa - rosyjska. Twórcy obiecali, że z czasem pojawi się angielska wersja. Warto zaznaczyć, że instalacja jest banalnie prosta, więc ludzie nie znający tego języka mogą spokojnie zagrać w dodatek nie czekając na przyjazną wersję językową. Instalacja przebiega poprawnie również na polskim wydaniu Shadow of Death. Twórcy obiecali aktualizować swoje dzieło, implementując w nim coraz nowsze elementy.
Burzliwe dzieje projektu:
Horn of the Abyss został zapowiedziany na rosyjskojęzycznym forum DF2.ru w 2008 roku. Jak zawsze przy ogłoszeniu tak wielkiego projektu pojawiło się wiele nadziei, jak i obaw. Pierwotnie dodatek miał zawierać wiele niespotykanych wcześniej elementów w serii, jak np. obrońcy miasta, czyli jednostki zajmujące ochroną naszej twierdzy, a także jednostki alternatywne na wzór tych z Heroes IV. Jednakże głównym elementem budzącym obawy była zapowiedź aż trzech miast - Cove (Przystań), Kronverk (Krasnoludzi) oraz mroczne Cathedral o którym wiadomo najmniej. Zapowiedziana na 2009 rok premiera była wyraźnym przecenieniem możliwości rosyjskich moderów. Dużej części planów nie udało się zrealizować, a samo miasto Przystań wraz z kampanią zostało wydane dopiero 31 grudnia 2011 roku. Co jest i tak ogromnym sukcesem, gdyż nikt nie wierzył, że uda się wykonać taki projekt nie znając kodu źródłowego gry. Zapowiedzi nowych zamków tworzonych przez różne grupy było bardzo wiele, lecz żadna oprócz HotA nie doszła do skutku.
Oficjalna strona projektu znajduje się tutaj, a całkowicie darmowy dodatek można pobrać z tej strony.
Joł ziomale. Ściągnąłem ale nie wyświetlają mi się rosyjskie litry, tylko krzaczki. Menu jest ok ale reszta, opisy to już krzki. Co zmienić by były rosyjskie litery?
powiem tak--> lipa. Jedna kampania, składająca się z 3 misji, nie można wszystkich potworów werbować, bo to niedostępne budynki. Trzeba zatem grać w pojedyńczy scenariusz a ja sobie cenię kampanię. Generalnie nowa frakcja OK, ale niedosyt po kampanii!
"Pierwotnie dodatek miał zawierać wiele niespotykanych wcześniej elementów w serii, jak np. obrońcy miasta, czyli jednostki zajmujące ochroną naszej twierdzy" - to chyba było w Heroes II