Siedliska:
Stworzenia trzonu
- Ognista Otchłań: pozwala rekrutować Kabiry i Dowódców Cabirów
- Srebrny Parapet: pozwala rekrutować Gargulce i Obsydianowe Gargulce
- Odlewnia Golemów: pozwala rekrutować Golemy i Piaskowcowe Golemy
Stworzenia elitarne
- Szczyt Życzeń: pozwala rekrutować Dżiny i Dżiny Przewodników
- Złoty Pawilon: pozwala rekrutować Rakszase i Rakszase Radżów
- Akademia Magii: pozwala rekrutować Uczniów i Adeptów
Czempioni
- Burzowe Koloseum: pozwala rekrutować Gigantów i Tytanów
- Tajemny Wir: pozwala rekrutować Tajemne Orły i Simurghi
Jednostki oblężnicze
- Warsztat: pozwala zakupić Namiot Uzdrowiciela
- Twórca Piramid: pozwala zakupić Mała Piramidę
Budynki:
(bez żadnego oficjalnego układu)
Budynki dla bohaterów
- Sale Bohaterów: pozwala najmować bohaterów (karczma widocznie stała się passé – przyp. red.)
- Rdzeń Many: podwaja manę odwiedzających bohaterów do końca tygodnia
- Gildia Magów: pozwala bohaterom na naukę czarów (4 poziomy)
- Tajemna Biblioteka: zapewnia jedno dodatkowe zaklęcie na każdy poziom Gildii Magów
Dodatkowe budynki dla użytku bohaterów
- Skryba: zapewnia dodatkowy ekran pozwalający zakupywać magiczne zwoje
- Niszczyciel Artefaktów: zapewnia dodatkowy ekran pozwalający na niszczenie artefaktów i odzyskiwanie ich elementów
- Gildia Złodziei: zapewnia dodatkowy ekran z informacjami o pozostałych graczach i ogólnym stanie gry
- Miejski Portal: pozwala bohaterom teleportować się do wybranego miasta (jeżeli posiadają odpowiednie zaklęcie). W MM: HVII twórcy zdecydowali się porzucić system portali z MM: HVI i wrócić do „klasycznego” systemu z poprzednich odsłon serii (tj. teleportacji do najbliższego miasta).
Budynki gospodarcze
- Targowisko: zapewnia dodatkowy ekran umożliwiający wymianę zasobów
- Magazyn zasobów: produkuje losowe surowce każdego dnia
- Laboratorium alchemika: produkuje jedną jednostkę kryształu smoczej krwi każdego dnia
Fortyfikacje:
- Zamek: wyposaża miasto w mury i bramę podczas oblężenia, a także zapewnia lokalne straże
- Piramida Piorunów: odbudowuje zniszczone jednostki oblężnicze i wyposaża miasto w 3 Małe Piramidy podczas oblężeń.
- Podwyższenie Czarodziei: zapewnia graczowi unikalne bonusy gdy miasto jest oblegane
Ulepszenia budynku Rady Miasta