Ostatnio wzięło mnie na takie marzenia
Byłoby, jak w HV, dwanaście umiejętności, na podobnej zasadzie co w HV, również skillwheel, lecz umiejętności podobne raczej do H4
Walka - decyduje o wytrzymałości i obrażeniach bohatera. Im wyższy poziom tym więcej HP i większe obrażenia
Walka wręcz - zwiększa mnożnik obrażeń do walki wręcz, daje możliwość pierwszego ataku
Walka dystansowa - daje możliwość walki na dystans, jeśli bohater ma jednocześnie umiejętność i artefakt dający tą możliwość, daje szanse na podwójny strzał (zwiększane z poziomem)
Odporność - zwiększa odporność bohatera na ataki, a także daje 5% odporności na magię za każdy poziom bohatera
Taktyka - pozwala ustawiać własne jednostki na większym obszarze przed walką
Atak - daje jednostkom premie do ataku
Obrona - daje jednostkom premie do obrony
Dowodzenie - zwiększa morale jednostek
Zwiad - zwiększa pole widzenia, pozwala określać ilość jednostek wroga
Logistyka - zwiększa ilość punktów ruchu armii (armii, nie tylko bohatera. Bo ruch byłby liczony jak w IV)
Ukrywanie się - pozwala bohaterowi pozostać niezauważonym (tylko bez armii)
Nawigacja - zwiększa ilość pkt. ruchu na morzu
Szlachectwo - zwiększa populację w miastach gracza
Zarządzanie - zwiększa dochód z kopalń i miast
Oświecenie - zwiększa ilość PD, które otrzymuje bohater
Dyplomacja - pozwala przekupywać wrogie jednostki
Szczęście - zwiększa szczęście bohatera i jego armii
Pomysłowość - zwiększa ilość surowców zdobywanych przez bohatera na mapie (stosy surowców, skrzynie)
Szczęście żołnierza - zwiększa szanse nt o, że jednostka lub bohater użyje specjalnego ataku (np. ogłuszenie)
Odbicie - daje bohaterowi szanse na odbicie czaru
Machiny wojenne - zwiększa ilość HP i zadawane obrażenia machin wojennych, a także wszystkich jednostek "mechanicznych" (golemy)
Artyleria - daje sterowanie nad balistą i dodatkowy jej strzał
Balistyka - daje sterowanie nad katapultą i dodatkowy jej strzał. Wóz z amunicją zostaje naprawiony po bitwie.
Pierwsza pomoc - daje sterowanie nad namiotem medyka i zwiększa jego inicjatywę (częściej leczy)
Magia zniszczenia - pozwala nauczyć się magii zniszczenia wyższego poziomu, zmniejsza koszt czarów tego typu
Ogień - zwiększa skuteczność czarów ognia, daje działanie zapalające
Lód - zwiększa skuteczność magii mrozu, daje działanie zamrażające
Błyskawice - zwiększa skuteczność magii błyskawic, daje działanie ogłuszające
Magia światła - pozwala nauczyć się magii światła wyższego poziomu, zmniejsza koszt czarów tego typu
Duchowość - zwiększa skuteczność błogosławieństw, czasem daje im dodatkowe działanie
Święty szał - zwiększa inicjatywę jednostek
Wskrzeszanie - zwiększa skuteczność zaklęć leczących, pozwala wskrzeszać swoje oddziały po walce
Magia mroku - pozwala nauczyć się magii mroku wyższego poziomu, zmniejsza koszt czarów tego typu
Nekromancja - pozwala ożywiać nieumarłe oddziały po walce
Demonologia - pozwala przywoływać oddziały demonów
Klątwy - zwiększa skuteczność klątw, czasem daje im dodatkowe działanie
Magia natury - pozwala nauczyć się magii natury wyższego poziomu, zmniejsza koszt czarów tego typu
Przywołanie - zwiększa skuteczność zaklęć przywołujących
Pan roślin - zwiększa skuteczność czarów związanych z roślinami
Medytacja - pozwala odzyskiwać manę
Magia ładu - pozwala nauczyć się magii ładu wyższego poziomu, zmniejsza koszt czarów tego typu
Iluzje - zwiększa skuteczność magii umysłu
Energia - pozwala jednorazowo zamienić część many na inicjatywę
Urok - pozwala przejąć część jednostek przeciwnika
Talent magiczny - po każdym czarze przyspiesza następną turę
Regeneracja many - pozwala regenerować manę podczas bitwy
Tajemny trening - zmniejsza koszty czarów
Wyssanie magii - za każdym razem, gdy wróg rzuca czar, bohater otrzymuje manę
Za jakiś czas może dam umiejętności specjalne różnych klas bohaterów.