Przystań - Irina/Klaus, ciężko w sumie stwierdzić. Bitewne pikowanie zwykłych gryfów jest bardzo dobre, tak samo jak wzmacnianie ich statystyk, za to kawaleria w późniejszych etapach gry od Klausa jest niszczycielska. Małe mapy - Irina, duże mapy - Klaus.
Inferno - Deleb, bezapelacyjnie. Balista staje się niczym 8 jednostka w armii. Nymus może z nią konkurować, jeżeli idziemy pod zew urgasha. Wtedy tworzy natychmiastowo masakryczną ilość wojska.
Nekropolis - Raven, jeżeli idziemy pod magię mroku. Vladimir, jeżeli pod magię przywołania. Deirdre, jeżeli pod skowyt grozy.
Loch - Sinitar ma bardzo dobrą zdolność, w sam raz dla manożernej postaci, a dodając jeszcze kapryśną manę, może niemalże spamować wzmocnionymi zaklęciami
Yrwanna na mniejsze mapy, bardzo dobrze sprawuje się w czyszczeniu kopalń i skarbów. Lethos, jeżeli chcemy się pobawić magią mroku.
Sylvan - Wyngaal najlepszy na dłuższe gry. Jak szybkie i małe mapy to Ossir.
Akademia - Nathir jest świetny na mniejsze mapy ze swoją kulą ognia. Na dłuższe gry i batalie Jhora (z talentem magicznym i pasywką czaruje chyba najszybciej w grze).
Forteca - Ingvar, szczególnie jak broni zamku i dostaje z budynku dodatkowe jednostki 1 poziomu, istna potęga.
Twierdza - Urghat jest fajna do gonitw. Telsek i Gorshak wzmacniają główną piechotę twierdzy i każdy z nich jest świetny. Haggash nie jest też zły, aczkolwiek Telsek i Gorshak imo lepiej się sprawdzają.