Kampania Życia „Prawdziwe Ostrze”
Misja I ”Ostrze Gryphonhearta”
Rozpoczynamy pierwszą kampanię podstawy serii HoMM4 bohaterem Lysanderem który pragnie otworzyć dawne Królestwo Erathii w nowym świecie jednak wrogowie nie próżnowali i już posiedli symbol starej dynastii oraz słowa iż ma się krew owej linii rodu. Rozpoczynamy z 3 miastami które sukcesywnie rozbudowywujemy schematem; Fabryka Balist/Strażnica, Klasztor i Ołtarz Światła. Lysanderem natomiast przystępujemy do eksploracji północnego regionu mapy i wschodu, zajmujemy kopalnie surowców i odwiedzamy pożyteczne budynki które zwiększają nam statystyki, po drodze natykamy się na kilka chatek misji. Jedna z nich jest związana z główną misją w której by móc dołączyć do nas Kapłana imieniem Proetho musimy dostarczyć Ankh Życia który znajduje się w rejonie ziemi śmierci niedaleko naszego miasta wysuniętego na południe .Warto również udać się na północ by tam wybudować okręt i wypełnić misję z chaty Rybaka jaką jest pokonanie zielonego gracza za co otrzymamy ciekawy artefakt(przydatny na morzu jedynie). Prócz tegoż questa na jednej z wysp znajduje się namiot klucznika niebieskiego który będzie przydatny w dalszej części misji. Po ukończeniu questa z Proetho możemy ruszyć na południe w celu wypełnienia głównych celów pokonania Normica i Cailleen, mamy dwie drogi prowadzące do ziem Czerwonego i Seledynowego, od wschodu gdzie niedaleko mieści się wspomniane miasto oraz od południowego-zachodu gdzie wąskiego przesmyku bronią odziały Gryfów. Pierw upolujemy Cailleen która jest łatwym celem, bo biega po terenie dostępnym natomiast by dostać się do Normica musimy pierw odwiedzić klucznika różowego oraz Oddać budowniczemu Clodmanowi Młot za który wynagrodzi On nam zburzenie muru do miejsca gdzie oczekuje nas Normic. Tym sposobem pokonujemy pierwszą przeszkodę w postaci sługsów Wortona.
Poniżej lista miejsc, które warto odwiedzić bohaterem:
- Nauczyciel Snów
- Biblioteka (2x)
- Szkoła Wojny
- Uniwersytet Wojenny
- Kamień Wiedzy (2x)
- Obóz Najemników
- Treny Szkoleniowe (2x)
- Arena
Misja II „Próby”
Jedna z przyjemniejszy misji gdyż mamy do czynienia z małą mapą, rozpoczynamy z naszymi dwoma bohaterami Lysanderem i Proetho których łączymy w jeden odział i udajemy się w poszukiwaniu Wyroczni Świtu. Jednak droga nie jest łatwa i pierw musimy odbyć 4 próby pierwszą jest Chciwości; musimy dostarczyć 10tys sztuk złota by brama misja nas przepuściła w tym wypadku udajemy się portalem 2kierunnkowym do podziemi i zbieramy skrzynie ze złotem i surowce. Po odbyciu próby udajemy się na eksplorację mapy i kroki kierujemy na południe bo tam znajduje się ciekawy artefakt „Miecz Bogów” który przyda się do następnej próby jaką jest Siły gdyż takowy warunek stawia brama by przejść dalej. Po oddaniu miecza kierujemy się dalej na zachód do przejścia do podziemi jednocześnie czyszcząc lokację. W niniejszych podziemiach czeka nas Próba Potęgi do której musimy posiadać artefakt ”Laska Świętego Ranana” by przejść dalej na południe by odbić na zachód, tam czeka nas ostatnia próba Ducha która objawia się tym iż „patron Lyslandera” tj. Anioł został zaatakowany więc musimy mu pomóc, udajemy się brama do miejsca gdzie jest Puszka Pandory i towarzyszem przystępujemy do próby i tym sposobem kończymy próby i udajemy się na powierzchnię. Tam wystarczy iż udamy się na wschód i spotkamy budynek z poszukiwaną Wyrocznią Świtu .
Poniżej lista miejsc, które warto odwiedzić bohaterem:
- Drzewo Wiedzy
- Kamień Wiedzy (2x)
- Nauczyciel Snów (5x)
- Treny Szkoleniowe
- Obóz Najemników
- Arena
Misja III „Pierwszy z wielu kroków”
Ten scenariusz rozpoczynamy bez miasta z małymi oddziałami ale za to z silnymi bohaterami więc początek będzie łatwy dość… Znajdujemy się w Krainie Koła gdzie znajdują się uchodźcy z czasów rozliczenia i nie będą skorzy do współpracy więc pierw pokonajmy najbliższego gracza(tj czerwony) który posiada 2 miasta sfery Życia i jedno z nich uczyńmy naszą stolicą rozbudowując schematem jak z pierwszej misji. Po drodze nie zapomnijmy uwolnić bohatera z więzienia którym jest silny heros Zambu(20lvl) który będzie idealnym tankiem lub damage dealerem. Następnie gdy posiadamy silną armię lub oddział 3 herosów możemy atakować pozostałych wrogów dążąc do celu odnalezienia kobiety będącej kluczem do rozwikłania zagadki pochodzenia Wortona. Gracza seledynowego możemy zaatakować od dwóch kierunków od północy w kierunku zachodnim biegnie przejście mostem na jego tereny albo możemy z 2 kierunków pokonać pomarańczowego, ku którym najlepiej skłaniać swoją ofensywę, by później sprzątnąć Niebieskiego. Gdy już opanujemy cały region pora na cel misji- Desette do której nie możemy dostać się frontowymi drzwiami(czytaj Garnizon) gdyż misja zakończy się niepowodzeniem. Dlatego musimy skorzystać z innej drogi jaką oferuje nam przejście przez bramę misji do Portalu Jednokierunkowego za Garnizon i swobodne dojście do celu tego scenariusza.
Poniżej lista miejsc, które warto odwiedzić bohaterem:
- Biblioteka (2x)
- Gildia Weteranów (2x)
- Kamień Wiedzy (9x)
- Nauczyciel Snów
- Treny Szkoleniowe (2x)
- Obóz Najemników (2x)
- Arena (5x)
Misja IV „W poszukiwaniu stali”
Tą jakże krótką misję w kampanii zaczynamy na południowym wschodzie z gromadką bohaterów których łączymy w jeden oddział i wyruszamy na poszukiwanie Maestro który przetrzymuję ostatniego Miecznika domu Gryphonheart- Sir Kenteina. Wyruszamy w kierunku zachodnim szybko by nie dopuścić Wortona by przejął Maestro, szybko przemieszczamy się na północ by pokonać pomarańczowego ale przed tym musimy sforsować silnie obsadzony garnizon by dopaść cel misji i zdobyć Prawdziwy Miecz dynastii Erathianskiej i jego Miecznika.
Poniżej lista miejsc, które warto odwiedzić bohaterem:
- Biblioteka
- Gildia Weteranów
- Drzewo Wiedzy
- Kamień Nauki (2x)
Misja V „Prawowity Dziedzic”
Ostatni akord tej kampanii rozpoczynamy na północy z ekipą naszych bohaterów bez miasta, łączymy ich i podążamy na wschód drogą gdzie dołączy do nas Miasto, następnie eksplorujemy region w międzyczasie dołączają do nas dwa miasta- tak oto będziemy posiadali siły dzięki którym rozpoczniemy atak ostateczny na Wortona i stolicę Paleadry- Palleon.
Atak na wroga najlepiej przypuścić od centrum mapy i skierować się na południowy-zachód gdzie grasuje gracz seledynowy gdy rozprawimy się z nim wystarczy udać się na tereny czerwonego i zdobyć stolicę Królestwa. Następnie odłączyć Lysandera i udać się na spotkanie z naszym wrogiem które pokonamy z łatwością.
Poniżej lista miejsc, które warto odwiedzić bohaterem:
- Uniwersytet Magiczny
- Biblioteka (2x)
- Szkoła Wojny
- Uniwersytet Wojenny
- Gildia Weteranów
- Kamień Wiedzy (6x)
- Drzewo Wiedzy (2x)
- Nauczyciel Snów (2x)
- Tereny Szkoleniowe (2x)
- Obóz Najemników
- Arena (2x)