Ogólne informacje o Rozgrywce w Heroes V
♦ Opublikowany: 05.10.2010 o 01:29 ♦ Czytany: 36006 razy ♦ Opracowany przez: jareQ
Rozgrywka w "Heroes of Might and Magic V"
Ruch Bohaterem Po Mapie:
W grze Heroes of Might and Magic V prawdopodobnie najważniejszą rzeczą jest nasz bohater. Poruszając się nim po mapie zbieramy potrzebne do rozbudowy miast i rekrutacji armii surowce, zajmujemy kopalnie, odwiedzamy różnego rodzaju i przeznaczenia lokacje, itp. Ponadto, bohater jest głównodowodzącym naszej armii i bez niego nie możemy poprowadzić naszych wojsk ku zwycięstwu. Jest więc on punktem centralnym, wokół którego skupia się każda rozgrywka w tej grze. Heroes of Might and Magic V jest grą turową.
Oznacza to, że rozgrywka podzielona jest na tury, podczas których możemy poruszać się naszym herosem po planszy. W czasie jednej tury bohater może poruszyć się tylko o określoną liczbę pól, po czym jego ruch się kończy i koniecznie jest przejście do tury następnej. Punkty ruchu bohatera zużywane są nie tylko na dosłownie pokonywanie odległości na mapie, lecz również na eksplorację danej lokacji, zebranie surowców lub zaatakowanie wrogiej armii. W grze istnieją różne rodzaje terenów, po których przyjdzie nam podróżować: zielone polany, brukowane drogi, piaszczyste plaże, mroźne pustkowia i wiele innych. Ilość zużytych przez nas punktów ruchu uzależniona będzie od rodzaju krain, które odwiedzamy.
Na przykład, jazda przez łąkę czy drogę kosztować nas będzie stosunkowo niewiele punktów w porównaniu z przedzieraniem się przez pustynię lub ośnieżone górskie szczyty. Te ostatnie klasyfikują się jako „tereny trudne”, przez które podróż odbywa się mozolnie i zabiera nam więcej czasu.
Ekonomia:
W celu rozbudowy naszego zamku lub zakupu armii pozyskujemy różnego rodzaju surowce. W grze występuje siedem typów surowców: Drewno, Ruda Żelaza, Rtęć, Kryształy, Siarka, Klejnoty oraz Złoto. Każdy z nich możemy pozyskiwać na dwa podstawowe sposoby. Zajmując odpowiednie kopalnie zapewnimy sobie stały ich przyrost (określona ilość w każdej turze gry).
Drugim sposobem jest zbieranie ich za pomocą naszego bohatera lub bohaterów. W tym drugim przypadku surowce występują w postaci porozrzucanych po planszy stosów, do których wystarczy podejść i po prostu je zabrać, aby stały się naszą własnością. Trzema najbardziej podstawowymi surowcami są: drewno, ruda żelaza oraz złoto. Najczęściej kopalnie dwóch pierwszych znajdują się w pobliżu naszego zamku, bez nich bowiem niemożliwa jest jego rozbudowa. Złoto, podobnie jak każdy inny surowiec, zdobywamy zajmując kopalnie i zbierając kopczyki z planszy rozgrywki. Istnieje jednak dodatkowe źródło pozyskiwania złota. Wybudowana w naszym mieście Rada Osady dostarcza nam dziennie określoną ilość złota. Ilość tę możemy dodatkowo zwiększyć budując kolejne rozwinięcia Rady Osady: Radę Miasta, Ratusz oraz Kapitol. Ten ostatni należy wznieść najszybciej jak tylko będzie to możliwe, ponieważ zapewni nam on przychód w wysokości 4000 sztuk złota na dzień (jedna tura to jeden dzień czasu gry).
Skoro mowa o czasie gry, to warto wspomnieć o przyroście istot w naszym zamku. Jednostki dostępne w naszym zamku dzielą się na siedem kategorii. Podział ten oparty jest na sile danej jednostki, a reprezentowany jest jako poziom. Mamy więc do dyspozycji siedem różnych istot, od najsłabszej z poziomu pierwszego do najpotężniejszej (poziom siódmy). Liczba istot, jakie możemy rekrutować do naszej armii (płacąc złotem, a w przypadku tych potężniejszych również innymi surowcami) określana jest przez ich tygodniowy przyrost.
Na początku każdego tygodnia w naszym zamku, o ile wybudowany mamy odpowiedni budynek, pojawia się określona liczba istot do najęcia. Przyrost ten również możemy zwiększyć budując Fort i kolejne jego ulepszenia: Cytadela oraz Zamek. Te ostatnie nie tylko podnoszą ilość istot przychodzących do nas z początkiem każdego tygodnia, ale zwiększają również możliwości obronne naszego zamku w postaci wieżyczek obronnych, grubszych murów czy fosy.
Walka:
Bitwy toczone w grze HoM&M V, podobnie jak poruszanie się na mapie głównej, rozgrywane są w systemie turowym. Na początku każdej walki mamy możliwość rozlokowania naszych jednostek wytrzymałych w wybranych przez nas miejscach. Dobrą strategią jest ustawienie jednostek wytrzymałych w pierwszej linii, podczas gdy jednostki strzelające oraz wspierające naszą armię różnorodnymi umiejętnościami powinny zostać ustawione w drugiej linii.
Pole bitwy podzielone jest na pola, a ruch odbywa się właśnie na nich. Każda jednostka ma określony współczynnik ruchu pozwalający jej na przebycie danej ilości pól w trakcie jednej tury. Kolejność wykonywania akcji określona jest przez współczynnik inicjatywy istot biorących udział w bitwie. Podstawowe akcje, jakie możemy wykonać naszymi wojskami to: ruch, ruch + atak, atak, obrona oraz czekanie.
Ponadto, niektóre jednostki posiadają specjalne umiejętności wzmacniające nasze wojska, osłabiające wojska przeciwnika lub inne, zupełnie unikatowe. Warto zatem przed bitwą dokładnie zapoznać się z możliwościami naszej armii oraz armii przeciwnej. Bohater dowodzący bitwą również bierze w niej czynny udział. Może on atakować jednostki wroga fizycznie, bądź ciskać w niego wyuczonymi wcześniej zaklęciami. Ponadto umiejętności, które bohater nabywa wraz ze wzrostem poziomu, bezpośrednio wpływają na ilość zadawanych obrażeń przez nasze jednostki, ich wytrzymałość czy też współczynnik obrony.
Opracowała: Hathostet
|